2019 års samhällsaktörer


Årets samhällsaktör 2019

Den 25 september 2019 delade Gullers Grupp och Veckans Affärer ut priser till samhällsaktörer i tre kategorier: hållbarhet, ledarskap och innovation.


En samhällsaktör är en person eller organisation som påverkar system och förändrar samhället. Man har haft effekt och framförallt så ser man bortom sin egen nytta. Samhällsaktörer finns i det privata näringslivet, i den offentliga sektorn och i den ideella sfären. Nomineringen är nu stängd och en namnkunnig jury ska välja ut tre finalister samt en vinnare.


Priset delades ut den 25 september i samband med en summit kring den aktuella frågan om hur man tar sig från green wash till att bli en samhällsaktör.

Talare

Anna Kinberg Batra

Anna Kinberg Batra

Rådgivare inom politik, samhälle och förändring, Handelshögskolan i Stockholm och Centre for Advanced Studies in Leadership
Johan Carlson

Johan Carlson

generaldirektör, Folkhälsomyndigheten
Azita Shariati

Azita Shariati

vd, Sodexo
Katarina Barrling

Katarina Barrling

Forskare och seniorkonsult, Institutet för personal- och företagsutveckling (IPF)
Anders Blanck

Anders Blanck

vd, LIF
Marita Wengelin

Marita Wengelin

Head of PR/PR-chef, Max Burgers
Susanna Sonander

Susanna Sonander

Vice Director National operations, Röda Korset
Åsa Uhlin

Åsa Uhlin

chefredaktör, Veckans Affärer
Hans Gennerud

Hans Gennerud

senior partner, Gullers Grupp
Agenda
onsdag, september 25, 2019
15:30 - 16:00 CEST

Kaffe och registrering

16:00 - 16:10 CEST

Åsa Uhlin, chefredaktör Veckans Affärer och Hans Gennerud, senior partner, Gullers, hälsar välkommen

16:10 - 16:35 CEST

Paneldiskussion: Samhällsaktör, varför då?


Paneldeltagare:

- Anna Kinberg Batra, Rådgivare inom politik, samhälle och förändring, Handelshögskolan i Stockholm och Centre for Advanced Studies in Leadership

- Hans Gennerud, senior partner, Gullers

- Katarina Barrling, Forskare och seniorkonsult, Institutet för personal- och företagsutveckling (IPF)

- Anders Blanck, VD, LIF



Visa detaljer Gömma detaljer
16:40 - 17:05 CEST

Paneldiskussion: Samhällsaktör, hur då?


Paneldeltagare:

- Susanna Sonander, Vice Director National operations, Röda Korset

- Marita Wenglin, Head of PR/PR-chef, Max Burgers

- Azita Shariati, vd, Sodexo

- Johan Carlson, generaldirektör, Folkhälsomyndigheten



Visa detaljer Gömma detaljer
17:05 - 17:30 CEST

Juryns motivering och prisutdelning av årets samhällsaktörer inom kategorierna Hållbarhet, Ledarskap och Innovation

17:30 - 19:00 CEST

Mingel med dryck och tilltugg

15:30 - 16:00 CEST

Kaffe och registrering

16:00 - 16:10 CEST

Åsa Uhlin, chefredaktör Veckans Affärer och Hans Gennerud, senior partner, Gullers, hälsar välkommen

16:10 - 16:35 CEST

Paneldiskussion: Samhällsaktör, varför då?


Paneldeltagare:

- Anna Kinberg Batra, Rådgivare inom politik, samhälle och förändring, Handelshögskolan i Stockholm och Centre for Advanced Studies in Leadership

- Hans Gennerud, senior partner, Gullers

- Katarina Barrling, Forskare och seniorkonsult, Institutet för personal- och företagsutveckling (IPF)

- Anders Blanck, VD, LIF



Visa detaljer Gömma detaljer
16:40 - 17:05 CEST

Paneldiskussion: Samhällsaktör, hur då?


Paneldeltagare:

- Susanna Sonander, Vice Director National operations, Röda Korset

- Marita Wenglin, Head of PR/PR-chef, Max Burgers

- Azita Shariati, vd, Sodexo

- Johan Carlson, generaldirektör, Folkhälsomyndigheten



Visa detaljer Gömma detaljer
17:05 - 17:30 CEST

Juryns motivering och prisutdelning av årets samhällsaktörer inom kategorierna Hållbarhet, Ledarskap och Innovation

17:30 - 19:00 CEST

Mingel med dryck och tilltugg

Övergripande urvalskriterier

För att kunna komma ifråga för priset Årets samhällsaktör måste en nominerad uppfylla fyra övergripande kriterier. 

1. ÄR SYSTEMPÅVERKANDE. 
En samhällsaktör har genom aktiva val ändrat samhället i en positiv riktning. 


2. HAR ÅSTADKOMMIT EFFEKT. 
En samhällsaktörs visioner och ambitioner har övergått i en faktiskt, och på något sätt mätbar, effekt.


3. VILL KOMMUNICERA. 
En samhällsaktör verkar inte i det tysta. Det finns en vilja att sprida kunskap, och nå effekt även i kommunikationen. 


4. SER BORTOM SIN EGEN NYTTA. 
En samhällsaktör vill bidra till samhällsnytta bortom den egna affären, kanske till och med på bekostnad av egen kortsiktig vinning.

De tre kategorierna

Image

Hållbarhet

Utöver de övergripande urvalskriterierna:


Skapar samhällsaktören förutsättningar för ett cirkulärt samhälle 


Öppnar samhällsaktören upp för samverkan över konventionella sektorsgränser för hållbar utveckling.


Tar samhällsaktören sig an stora hållbarhetsområden, finner lösningar och ger riktning för fortsatt utveckling.

Image

Ledarskap

Utöver de övergripande urvalskriterierna:


Tar samhällsaktören ett helhetsansvar genom sitt ledarskap – även för de konsekvenser som verksamheten har för samhället i stort.


Är samhällsaktören adaptiv och flexibel, men leder med en tydlig riktning och kompass.


Har samhällsaktören förmågan att förmedla tillit, mod och innovationsvilja – även i tider av stor förändring. 


Har samhällsaktören skaffat en självklar roll i det offentliga samtalet genom seriösa argument och kreativa metoder.



Image

Innovation

Utöver de övergripande urvalskriterierna:


Har samhällsaktörens idéer/erbjudanden brutit ny mark för lösningen av samhällsfrågor- eller funktioner.


Har samhällsaktörens agerande fått disruptiva effekter i samhället.


Har samhällsaktören påverkat såväl samhällsdebatten som människors faktiska beteenden.


Info

Datum: Onsdag 25 september 2019

Tid: ​Insläpp och kaffe från 15:30

Var: VENUE 81, Drottninggatan 81, 111 60 Stockholm

Deltagaravgift

Kostnadsfritt

Samarbetspartner

Kontakta oss

Image

Felicia Fazzi
Projektledare

felicia.fazzi@bonniernews.se
 073-558 49 38

Image

Åsa Uhlin

Chefredaktör VA

liv.ljungqvist@bonniernews.se

Image

Eva-Marie Byberg

Seniorkonsult, Gullers Grupp

eva-marie.byberg@gullers.se
070-635 18 26

VENUE 81
Drottninggatan 81, Stockholm 111 60, Sweden